Styremøte i Bøler Ap

6) Møter i Representantskapet
    7) Eventuelt

Sak 1
    Innkallingen til møtet og referat fra styremøtet 4.2.2024 ble godkjent.

Sak 2
    Markeringen av 1.mai skal holdes i Bøler kirke. Bøler Ap har bedt Oslo Ap om bistand til å få innleder fra partiet sentralt. Vi har foreløpig ikke fått tilbakemelding om hvem som kommer. Det er også ønskelig å ha en ungdsomsappellant, og det er enighet om å spørre AUF i Oslo om de har kandidater.
    Astrid har en oppgaveliste som er dynamisk. Etter diskusjonen er det enighet om at vi skal steke vafler, og at antall gaver til utlodningen reduseres noe i forhold til tidligere. Det tas kontakt med de lokale butikkene for å spørre om vi kan få en fruktkurv til utlodningen.

Vedtak: Astrid kommer i løpet av april med oppdatert oppgaveliste. Erna tar kontakt med AUF i Oslo om appellant.

Sak 3
    Oslo Ap planlegger vårkampanje 8. mai. Styret foreslår at vi tar kontakt med de andre langene i Østensjø og koordinerer aktiviteter i bydelen. Bøler tar sikte på 1 standsaksjon, 1 morgenaksjon og 1 postkasseaksjon. Astrid vil undersøke kapasiteten i laget til disse aktivitetene.

Vedtak: Astrid tar kontakt med de andre lagene i Østensjø for å koordinere. Astrid melder tilbake kapasiteten til å gjennomføre aktivitetene i Bøler Ap.

Sak 4
    Abdo Sami har sendt følgende forslag til Bøler Ap:

"Jeg har et strategisk prosjekt som kan være til nytte for partiet hvis dere støtter dette. I dag er det mer enn 450 000 muslimer i Norge: og gjennom oppfølging av den politiske dynamismen, enten i Norge eller utenfor, er det en tendens til å trekke seg tilbake fra de verdiene som det moderne Europa ble grunnlagt på. Denne retretten vil i utgangspunktet ha stor skade for muslimer. Det er dette vi følger i for eksempel Frankrike, som stengte en lang rekke foreninger og moskeer og utviste imamer og akademikere som ikke hadde noen tilknytning til ekstremisme. Frankrike regnes som et av landene som sprer islamofobi i Europa. Men islamofobiprosjektet representerer ikke bare en fare for muslimer, det representerer snarere en fare for europeiske og vestlige samfunn generelt. I dag er vi vitne til en betydelig fremvekst av den ekstreme høyresiden i flere land, og vi tror at Europas fremtid vil være i hender av denne høyresiden, som ikke tror på demokrati eller menneskerettigheter. Derfor må vi samarbeide for å møte denne alvorlige utfordringen. Det er indikasjoner som politikere og akademikere har begynt å snakke om, i frykt for en kommende Holocaust mot muslimer. Dette advarer Wolfram Richter, professor i økonomi ved Universitetet i Dortmund, mot når han sier: Jeg frykter at vi ikke har lært av historien vår. Min store frykt er at det vi gjorde mot jødene, er det vi nå kan gjøre mot muslimer. Den neste «holocaust» vil være mot muslimer.

Jeg håper du finner dette nyttig for partiet og for samfunnet, og ser frem for en god dialog om dette temaet.

Jeg har med meg en gruppe, noen av dem tilhører partiet og noen ikke, og når muslimer innser at det er noen som støtter dem for å bekjempe islamofobi, er det ingen tvil om at de vil være takknemlige og til gjengjeld vil de gi sin støtte til partiet".

Vedtak: Astrid tar kontakt med Abdo Samie for å få mer informasjon om innholdet i prosjektet. Saken behandles på neste styremøte.

Sak 5
    Det er et år til landsmøtet og 1,5 år til stortingsvalget. Styret bør sette i gang arbeid med medlemsverving.

Vedtak: Styret ber Erna om å utarbeide bakgrunnsnotat om medlemsverving som skal legges frem til diskusjon i neste styremøte.

Sak 6
    Styret mener at møtene i representantskapet bør forberedes mer spesifikt i styret. Dette for å forankre både temaer og innlegg til møtene i representantskapet, men også for å støtte og gi innspill til saker og innlegg som representantene skal ta opp.

Vedtak: Det holdes styremøte 14. mai for bl annet å forberede representantskapsmøtet 21.5.24

Sak 7
    Følgende saker ble diskutert:

- Programprosessen frem til Landsmøtet
    - Lokale saker fra Bøler som skal løftes frem